A GOG a Steam és más PC áruházak által tapasztalt növekvő nyomást a fizetési feldolgozóktól a játékok megőrzésének kérdéseként értékeli, ahogy azt egy cég képviselője nemrégiben egy interjúban megjegyezte. Ez a megjegyzés szélesebb perspektívát kínál a Steam cenzúra hullámáról, amely az utóbbi hónapokban jelentős vitákat váltott ki.
2025 júliusában a Steam több száz felnőtt játékot távolított el digitális boltjából. A Valve a lépés egyetlen okaként a fizetési feldolgozók nyomását jelölte meg. A fejlemény jelentős online visszhangot váltott ki, amely a fizetési feldolgozókra és a Collective Shout nevű ausztrál aktivista csoportra irányult, akik magukra vállalták a lobbizást, és a célzott játékokat „szexploitációnak” minősítették.
A GOG szerint a fizetési feldolgozók cenzúrája „játékmegőrzési kérdés”. Piotr Gnyp, a GOG vezető PR munkatársa az Automaton West-nek adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a digitális bolt bármilyen okból való eltávolítása esetén a címek potenciálisan örökre elveszhetnek. „Különösen aggasztó, amikor a játékok külső nyomás miatt tűnnek el,” mondta Gnyp. Ez a megőrzési nézőpont nem éppen dominálja a közelmúlt diskurzusát, de teljesen összhangban áll a GOG szélesebb küldetésével, amely a „jó öreg” játékok megőrzésére összpontosít – ez volt az inspiráció az eredeti nevéhez, mielőtt az akronimra váltott.
Míg a cenzúra erőfeszítések az utóbbi hónapokban a Steamet és az Itch.io-t is érintették, a GOG eddig ellenállt ezeknek a tényezőknek, nem utolsósorban azért, mert egy válogatott bolt, nem pedig egy szabad platform. Gnyp szerint a cég a minőség és a relevancia alapján választ, de figyelembe veszi azokat is, amelyek összhangban állnak a „értékeivel és közönségével”. Bár nem mindenki szeretné, ha egy platform válogatna helyette, a GOG ajánlata vonzó, mivel a DRM-mentes letöltésekre és offline telepítőkre összpontosít. Ez azt jelenti, hogy még ha a cég csődbe is menne, az összes korábban megvásárolt játék továbbra is játszható marad, feltéve, hogy már letöltötték őket.
Gnyp hangsúlyozza, hogy a GOG, a Steam és minden más digitális bolt sok országban jogi kötelezettségekkel bír. Bár ezek a törvények nem mindig következetesek, a 2025-ös cenzúra hullám középpontjában nem állnak, legalábbis nem közvetlenül.
„Particularly worrying when games are potentially vanishing due to external pressure.”
A közelmúlt Steam játékeltávolításai ellen számos cenzúraellenes petíció indult. Azonban 2025 szeptember közepéig egyetlen, a betiltott hullámba került cím sem tért vissza a Valve boltjába. A legtöbb teljesen elérhetetlen maradt a vásárlásra. Bár ezek az eltávolítások szokatlanok, Gnyp szerint az eltávolításokat „teljesen elkerülni lehetetlen”.
Forrás






