Pete Hines, a korábbi Bethesda kiadási vezető, kritikát fogalmazott meg az Xbox Game Pass-hoz hasonló előfizetési szolgáltatásokkal kapcsolatban, mondván, hogy ezek az üzleti modellek káros nyomást gyakorolnak a játékfejlesztőkre és a kiadókra egyaránt. Megjegyzései tükrözik az iparágban korábban megfogalmazott aggodalmakat az előfizetéses terjesztésről, különösen a Microsoft által alkalmazott rendkívül agresszív tartalomstratégiát.
Hines 1999-ben csatlakozott a Bethesdához, mint a kiadás vezetője, még mielőtt a cég a ma már jól ismert 3D sandbox RPG-k készítésére váltott. Az évek során a globális marketing és kommunikációs részleg idősebb alelnöki posztját is betöltötte. Todd Howard mellett ő volt a cég arca a 21. század első negyedében. Hines 2023 novemberében bejelentette, hogy elhagyja a Bethesdát és nyugdíjba vonul, két és fél évvel azután, hogy a Microsoft megvásárolta a Bethesda anyavállalatát, a ZeniMaxot. Az akvizíció lehetőséget adott Hinesnak, hogy közelről figyelje a cég Microsoft alá kerülésének folyamatát.
Hines most a „rövidlátó döntéshozatal” ellen emelt szót, amelyet abban az időszakban tapasztalt, egy friss interjúban a DBLTAP-nál, ahol aggodalmát fejezte ki az előfizetési szolgáltatások és azok iparági hatásai miatt. „Ha nem találod meg, hogyan egyensúlyozd a szolgáltatás igényeit és a szolgáltatást működtető emberek szükségleteit a tartalmat biztosító emberek igényeivel – akik nélkül a te előfizetésed semmit sem ér –, akkor komoly problémád van,” mondta Hines. A volt Bethesda vezetője hozzátette, hogy egy olyan platformnak, mint az Xbox Game Pass, megfelelően kell kompenzálnia a fejlesztőket, elismerve, hogy mennyi munka szükséges a tartalom létrehozásához, és figyelembe kell vennie, hogy ki végzi ezt a munkát.
Hines szerint, ha az előfizetési szolgáltatások nem találják meg a megfelelő egyensúlyt a saját pénzügyi céljaik és a tartalomkészítők méltányos kompenzálása között, akkor alig van értelmük. A nyugdíjba vonult vezető hozzátette, hogy sok alkotó úgy érzi, hogy a jelenlegi üzleti modell miatt szorongatva érzik magukat, mivel ez az egyensúly még nem jött létre, így egy olyan ökoszisztémában találják magukat, amely nem „értékeli és jutalmazza megfelelően azt, amit készítenek.” Hines nem említett konkrét platformot a megjegyzéseiben. Aggodalmai hasonlítanak Shawn Layden, egy korábbi PlayStation vezető szavaira, aki nemrégiben azt mondta, hogy a fejlesztők, akik előfizetéses szolgáltatásokra dolgoznak, „rabszolga bért” kapnak erőfeszítéseikért.
Az Xbox Game Pass széles körben úgy vélik, hogy jövedelmező szolgáltatás a Microsoft számára. A cég legutóbbi stúdiófelvásárlásai részben annak a vágyának a hajtóereje, hogy bővítse első fél fejlesztőinek portfólióját, akiknek címei naprakészen bekerülhetnek az előfizetési tartalomkatalógusba anélkül, hogy további licencdíjakat kellene fizetni.
„Ha nem találod meg, hogyan egyensúlyozd a szolgáltatás igényeit és a szolgáltatást működtető emberek szükségleteit a tartalmat biztosító emberek igényeivel – akik nélkül a te előfizetésed semmit sem ér –, akkor komoly problémád van.”
Jelenleg úgy tűnik, hogy a Sony óvatosabb, mint a Microsoft az előfizetési bevételek keresésében. A japán cég eddig ellenállt annak az ötletnek, hogy első fél címeit naprakészen elérhetővé tegye a PlayStation Plus-on, többször is jelezve, hogy ezt a lehetőséget elutasítja.
Forrás






