Az ITmedia interjút készített Taro Makival, a GENCO elnökével, aki tapasztalt anime-tervező és producer, az animeipart érintő kihívásokról. Az interjúra az Aichi-Nagoya Nemzetközi Animációs Filmfesztivál (ANIAFF) előtt került sor, amelyet december 12. és december 17. között rendeznek meg.

Maki kiemelte, hogy bár a cégek jelentős összegeket költenek a nagyobb üzleti eseményeken, mint például az AnimeJapan, a hirdetésekre szánt befektetés nem feltétlenül térül meg a kreatorok számára. Ez volt az indítéka annak, hogy társalapítója lett az ANIAFF-nek, amely a kreatorokra fókuszál. A fesztivál első alkalommal kerül megrendezésre.

Beszélt az animátorhiányról és a kreatorok és a közönség közötti kapcsolatok javításának szükségességéről is. Maki hangsúlyozta, hogy a filmfesztiválok elengedhetetlenek az emberi kapcsolatok fenntartásához, nemcsak a rajongók és a kreatorok között – akik néha úgy érzik, hogy a streamelés miatt a munkájuk csupán egy a sok közül – hanem a hasonló érdeklődésű kreatorok között is, hogy elősegítsék a kapcsolatépítést. Maki nézeteit a ITMedia cikkének első részében olvashatjuk. Számos gondolata megjelenik a Full Frontal Maki interjújában az ANIAFF-en, amely angolul és japánul is elérhető.

A második részben Maki kifejtette, hogy a japán producerek a japán vállalati kultúra miatt óvatosak a projektekkel. Megemlíti a “minus-point culture (減点法)” fogalmát, amely egy olyan értékelési módszer, amely levonja a pontokat a projektek gyenge aspektusai miatt. Ezzel szemben a plus-point culture (加点法) azt jelenti, hogy a projektek a jó tulajdonságaik alapján gyűjtenek pontokat:
Sok cég alkalmazásában álló producer dolgozik, és Japánban a szokásos rendszer a ‘minus point system’, nem pedig a ‘plus point system’. Más szóval, a legfontosabb cél a kudarc elkerülése, és a kockázatvállalás fogalma teljesen hiányzik. Ezért hajlanak a sikeres és biztonságos projektek felé.

Maki így folytatta: “Az igazság az, hogy sosem lehet tudni, hogyan reagál a közönség, és még a nehéz filmek is jelentőséggel bírnak a közönség nevelésében. Régebben volt egy ‘kicsit nehéz filmek nézése’ kultúrája a mini mozikban, ahol volt lehetőség a kísérletezésre. De most ezek a helyszínek eltűntek, és úgy érzem, hogy az átfogó élmény egy kicsit felszínessé vált.

Maki produkciós filozófiájáról és az animeipar ideális víziójáról többet olvashatunk az ITmedia cikkében. Ide tartozik, hogy a rendezők számára több lehetőséget kell biztosítani a kihívásokra, még akkor is, ha az eredmény kudarc; csökkenteni kell a manga-adaptációk iránti függőséget; és nemzetközi együttműködés révén ösztönözni kell a határokon átnyúló inspirációt.

Maki produkciós munkái között szerepel többek között az In This Corner of the World, a Millennium Actress, a Kino’s Journey, a Patlabor, a PLUTO és a Serial Experiments Lain (executive producer).

Forrás: ITmedia 1. rész, 2. rész

Forrás

Shares: