Taiki Sakurai, a Netflix anime gyártásáért felelős vezetője (2017–2023) a Toyo Keizaival készült interjújában visszatekintett pályafutására, és megjegyezte, hogy jobb stratégia lett volna a jogok licencelése egy már elkészült anime esetében, mintsem jelentős összegeket fektetni egy anime kezdeti fejlesztésébe, amely végül nem teljesített jól.
Sakurai így fogalmazott: „Kibővült a felismerés, hogy a jogok egy cég általi monopóliuma nem jelent sok előnyt sem a Netflixnek, sem a készítőknek. Még a Leviathan [Netflix eredeti sorozat] esetében is olcsóbb lenne a Netflix számára, ha a streaming jogokat egy bizottság által elfogadott formában árulnák, mint egy 100%-os befektetés. Ez a tendencia már körvonalazódott, amikor elhagytam a Netflixet.”
Az anime leggyakrabban produkciós bizottság keretében készül, amely jellemzően birtokolja és adminisztrálja az anime szerzői jogait. A szerzői jog birtoklása lehetőséget biztosít arra, hogy a bizottság döntéseket hozzon arról, mit lehet tenni az animével. Így a bizottságok engedélyt adhatnak más cégeknek az anime felhasználására. A vásárló cég esetében ez licenc megszerzését jelenti. Például a Netflix megszerezheti a jogot, hogy streamelje az anime-t az alkalmazásán, árucikkeket készítsen az anime alapján, vagy mozikban vetítse az animét. A licencek gyakran ideiglenesek, és attól függően, hogy milyen jogokat licencelnek, több százezer, sőt millió dollárba is kerülhetnek.
Mindezek ellenére, bár egyes licencek széles mozgásteret biztosítanak bizonyos tevékenységekre, természetes korlátok állnak fenn, mivel az anime alapvető tulajdonjoga másvalakié. A Netflix gyakran tett ajánlatokat arra, hogy véglegesen megszerezze vagy átruházza az összes alapjogot, lehetővé téve számára (a jogi határokon belül), hogy bármit megtegyen az anime-val. Ez még költségesebb, mint a licencelés, de olyan szabadságot nyit meg, amely megfelelő stratégiával jövedelmezővé válhat. Ez nem volt igaz a Netflix esetében.
OLVASD EL EZT IS:
Netflix 24,3 millió dollárt fizetett az IG Portnak az FY2024-ben
Sakurainak a Netflix alatt gyakran jelentős beruházásokat választottak az anime produkciókba, amelyeket Netflix Originals-ként forgalmaztak, ahol talán célszerűbb lett volna licencet vásárolni/megkapni a streaming jogokat egy olyan produkciós bizottságtól, amely anime-t fejlesztett. A Netflix a pandémia után kevesebb Originals-t készít, és Sakurai arra a kérdésre, hogy ez arra utal-e, hogy a stratégia nem volt kereskedelmileg sikeres, így válaszolt:
„Önmagamra nézve kritikus vagyok, igen, ez a helyzet. Annak ellenére, hogy mindenféle eredeti animét készítettünk, végül azok az animék [amelyek streaming jogait] olcsón megvettük külső produkciós bizottságoktól voltak a legnépszerűbbek. Szóba került, hogy ‘Miért van szükség arra, hogy magunk találjunk ki anime-t?’”
OLVASD EL EZT IS:
Top Anime Producer Kadokawa szerint a Crunchyroll amerikai dominanciája a ‘körültekintőbb’ áralkukhoz vezetett
„Bár ez egy olyan dolog, amivel nem lehetett mit kezdeni egy olyan cégnél, amely nyomás alatt áll a rövid távú profit termelésére, mélyen szégyellem, hogy nem tudtunk eredményeket felmutatni. De még Miyazaki és Takahata is időt vett igénybe a siker eléréséhez.”
„A készítők fontosak, de hiányoznak azok a producerek, akik hisznek a slágerekben és át tudják alakítani őket slágerekké. Shinkai Makoto [Suzume] egy zseni, de azt szeretném mondani, hogy Mr. [Noritaka] Kawaguchi a Comix Wave Films-től, aki folyamatosan hitt abban, hogy Shinkai valóban sikeres lehet, szintén zseni. Fontos, hogy újabb esélyt adjunk azoknak a stúdióknak és kreatoroknak, akikről hiszünk, hogy sikeresek lehetnek.”
A teljes interjúban Sakurai és régi barátja, Justin Leach, a Qubic Pictures alapítója az nemzetközi koprodukciókról és a Netflix marketingjének korlátairól beszélgetnek, például a Leviathan esetében, több más téma mellett.
Forrás: Toyo Keizai
©Cyberpunk: Edgerunners © 2022 CD PROJEKT S.A.






