A Circana nevű hivatalos piackutató cég felmérése szerint a legtöbb videojátékos évente két vagy annál kevesebb új játékot vásárol, ami sok lelkes gamer számára meglepő hír lehet. Bár a játékok továbbra is hatalmas vonzerővel bírnak, a videojáték-ipar piaci tája az utóbbi években jelentősen megváltozott, és ha a felmérés eredményei pontosak, akkor ez nagyobb változásokat is jelezhet a jövőben.

Nem merész állítás azt mondani, hogy a játék egyre drágább hobbi lett, mint korábban. Olyan játékok, mint a Mario Kart World a Nintendo Switch 2-n, sokkolták a rajongókat az árukkal, és a előfizetési szolgáltatások is drágábbak lettek.

A felmérés, amelyet a chicagói Circana végzett a 2025-ös harmadik negyedévben, és amelyet a cég ipari szakértője, Mat Piscatella osztott meg a Bluesky-n, azt találta, hogy a játékosok körülbelül 18%-a körülbelül félévente vásárol új játékot, míg további 12% csak évente egy új játékot vesz. Ha ehhez hozzáadjuk azt a 33%-ot, akik még ennél is ritkábban vásárolnak, akkor kiderül, hogy csupán 47% vásárol valószínűleg évente három vagy annál több új játékot. A spektrum másik végén mindössze 4% mondta, hogy általában havonta több mint egy új játékot vásárol.

A hiper lelkes, árérzéketlen játékosok tartják életben a nem ingyenes játékok piacát. A Circana Q3 2025-ös jelentése szerint az Egyesült Államok videojátékosainak csupán 4%-a vásárol új játékot havonta többször, míg egyharmaduk egyáltalán nem vásárol játékokat. — Mat Piscatella (@matpiscatella.bsky.social) 2025-10-02T16:54:18.096Z

Piscatella megerősítette a felmérés eredményeit, megjegyezve, hogy ha a számok furcsának tűnnek az olvasók számára, az valószínűleg a „hiper lelkes” játékosok személyes elfogultsága miatt van, akik sokkal valószínűbb, hogy követik a videojáték-ipar trendjeit a közösségi médiában, mint a hétköznapi játékosok. Nem nevezett meg konkrét okokat a válaszadók többségének ritka vásárlási szokásaira, de megjegyezte, hogy a számok nem veszik figyelembe az ingyenes játékokat, mivel ezeknek nincs kötelező vásárlási ára. A felmérés kérdései nem tűnnek úgy, hogy foglalkoznának a fizetős előfizetési szolgáltatásokon, mint a PlayStation Plus vagy az Xbox Game Pass játszott játékokkal sem.

A felmérés eredményei nehéz időszakban érkeznek a videojáték-iparban, mivel a játékok, konzolok és előfizetési szolgáltatások emelkedő költségei a jövőben még kevesebb új játék vásárlásához vezethetnek. Október elején a Microsoft bejelentette, hogy 10 dollárral megemeli az Xbox Game Pass Ultimate szint árát, mindössze két héttel azután, hogy kiderült, hogy az Xbox Series X/S konzolok árai is emelkedni fognak. Ezek a problémák nem egyetlen cégre korlátozódnak, hiszen egy másik Circana-jelentés a nyárról azt találta, hogy a fiatal amerikai játékosok 2025 áprilisában körülbelül 25%-kal kevesebbet költöttek játékokra, mint egy évvel korábban, 2024 áprilisában.

Forrás: VGC

Forrás

Shares: