Kazuomi Koga, akinek anime rendezői munkái között szerepel a Rent-A-Girlfriend (1-2. és 4. évad), a How I Attended an All-Guy’s Mixer és a See You Tomorrow at the Food Court, nemrégiben nyilatkozott egy olyan anime „kompilációs verziójáról”, amelyből az eredeti rendezőt eltávolították, kifejezve csalódottságát az ilyen lépés miatt.

Koga elmondta: „A korábbi rendező nevének tiszta eltüntetése egy bizonyos kompilációs verzióban, valamint az új hangfelvételek és egyéb dolgok hozzáadása azt mutatja, hogy az anime rendezőjének, amely egy eredeti munkán alapul, nincsenek morális jogai, vagy joga ahhoz, hogy megőrizze a munkája integritását. Függetlenül a tévés verzió minőségétől, egy stúdió, amely ezt megteszi, annak ellenére, hogy kizárólag az anime finanszírozásával foglalkozik, nem védi a rendezőit. Szóval nem szeretnék ott dolgozni.” Hozzátette, hogy véleménye szerint ez a tisztelet hiányát tükrözi, és sokkal nagyobb problémát jelentene, ha nem animéről lenne szó.

A morális jogok, amelyek közé tartozik a tulajdonjog (az, hogy az alkotó választhatja meg, hogyan és egyáltalán megemlítik-e a munkáját) és az integritás joga (az, hogy ne szenvedjen el semmilyen módosítást, vágást vagy egyéb változtatást, ami ellentétes az alkotó szándékaival) olyan jogok, amelyek a filmes alkotások szerzőit illetik, mint például a Chainsaw Man anime esetében. A szerzők eltérhetnek a szerzői jog tulajdonosaitól, amelyek ebben az esetben a MAPPA-t jelentik. A MAPPA kiemelkedően 100%-ban finanszírozta a Chainsaw Man 1. évadát.

Még mielőtt fontolóra vennénk, hogy Nakayama a Chainsaw Man anime szerzője-e jogi értelemben, a japán szerzői jogi törvény lehetővé teszi a MAPPA számára, amely jogosult a Chainsaw Man anime szerzői jogainak hasznosítására, hogy kihagyja egy szerző nevét, ha „megállapítják, hogy ennek elhagyása valószínűleg nem sérti a szerző érdekeit a szerzőség iránti igényben, figyelembe véve a munka célját és a hasznosítás körülményeit, feltéve, hogy a kihagyás összhangban van a tisztességes gyakorlatokkal. [Tulajdonjog]”

Míg a morális jogok átruházhatatlanok és nem átruházhatóak, a morális jogok gyakorlásának több korlátozása létezhet, és létezik is. Ezek közé tartoznak az aláírt megállapodások, amelyek lemondanak a gyakorlás jogáról több szempontból, és megkövetelik az összes társszerző egyetértését a gyakorlásukhoz, kivéve a jóhiszeműség megsértése esetén. Nakayama nem reagált a név kihagyására.

A MAPPA döntése, hogy kihagyja a Chainsaw Man 1. évadának stábját, figyelemre méltó a lépés ritkasága, az eredeti stáb iránti tisztelet hiányának érzékelése és a közkeletű meggyőződés miatt, miszerint Nakayama és a MAPPA már nem dolgoznak együtt viták miatt. Számos rendezői változat vagy más verzió az animék közül továbbra is tartalmazza a tévés verzió stábját, ahogy az a Re:ZERO 1. évadának rendezői változata és a Kaiju No. 8: Mission Recon esetében is látható, amelyek ötvözik a két változat stábját.

Manabu Otsuka, a MAPPA vezérigazgatója, szintén többször hangsúlyozta a közelmúltban tartott sajtótájékoztatóján, hogy a Sonyval és a Crunchyroll-lal partnerséget alakított ki a Chainsaw Man új közönségekhez való eljuttatása érdekében. Míg az eredeti verzió továbbra is elérhető a streaming szolgáltatásokon, ez a kihagyás a potenciális új rajongók áradata közepette fenyegeti az eredeti stáb hozzájárulásának csökkentését.

A Chainsaw Man munkálatai óta Nakayama megalapította az Andraft stúdiót, majd egy újabb stúdiót is, az Aurora Animation-t, a Yoyogi Animációs Akadémiával és a Starry Cube-dal együttműködve. Ma korábban a Yoyogi Animációs Akadémia üzleti partnerséget alakított ki az MF Ghost anime stúdióval, a Felix Filmmel, a 3DCG stáb fejlesztésének elősegítése érdekében.

Forrás: Kazuomi Koga Hivatalos X (korábban Twitter)
© 2025 MAPPA/Chainsaw Man Project © Tatsuki Fujimoto / Shueisha

Forrás

Shares: