A Global Anime Challenge (GAC) keretein belül, amely célja az anime alkotók globális perspektíváinak bővítése és támogatása, a Frieren: Beyond Journey’s End anime rendezője, Keiichiro Saito megosztotta céljait, és azt, hogy miként kívánja ellensúlyozni a külföldi anime rajongók preferenciáiban megfigyelhető mintákat.
Saito, aki korábban rendezte a Bocchi the Rock! című sorozatot, a Frieren második évadában a rendezői csapat támogatójaként tér vissza. A GAC-ról Takafumi Nakame, a Frieren: Beyond Journey’s End animációs producere és produkciós asszisztense társaságában interjúztatták. Nakame a Witch Watch első openingjének és a Berserk: The Golden Age Arc produkciós asszisztenseként is dolgozott.
Mindketten a japán anime produkciós környezet stagnálásáról beszéltek, ami arra ösztönözte őket, hogy jelentkezzenek a GAC-ra. Céljuk, hogy tanuljanak külföldi produkciós helyszínektől és új perspektívát nyerjenek. Nakame kiemelte, hogy többet szeretne elérni, mint csupán anime készítése, mivel ritka lehetőséget kapott egy IP létrehozására. Saito arról beszélt, hogy azon töpreng, hogy széles körben elfogadott IP-t hozzon létre az Egyesült Államokban, vagy valami mélyebb tartalmút. Ezt követően a következőket mondta azzal kapcsolatban, mi a fontos a japán anime világszintű népszerűsítésében:
„Lehetőségem volt külföldi rendezvényeken részt venni és interakcióba lépni a külföldi rajongókkal, és van egy homályos érzésem, hogy a japán anime, amiért a külföldi rajongók megőrülnek, talán egy kicsit elfogult. A népszerű dolgok, mint várható, népszerűek, de egy nagy áramlat (hullám) alakul ki. Az alkotói oldalon ezt a disconnectet is érzem [mi közöttünk és a közönség között].”
„Mivel az áramlat olyan erős, ha túlságosan arra összpontosítunk, akkor csak ez az aspektus hangsúlyozódik az anime meghatározó jellemzőjeként. Mielőtt ehhez a ponthoz érnénk, fontosnak érzem, hogy megosszuk az anime sokszínű vonzerejét a világgal. Olyan műveket szeretnék létrehozni, amelyek különböző megközelítéseken keresztül felkeltik a világ figyelmét.”
Nakame egyetértett, hozzátéve: „Ugyanígy érzem. A japán anime általában szabadon készül, de ebben a szabadságban elfogultságok alakulhattak ki. Érdekesebb lenne, ha lenne több változatosság. Könnyű elsodorni a nagy trendek, és bár ez szükséges a mű számára, szeretném figyelembe venni a különböző aspektusokat.”
A GAC, amely segíti a fiatal alkotókat saját IP-jük fejlesztésében és globális perspektíva megszerzésében, a Kinema Citrus anime produkciós társaság által közösen vezetett. A GAC-t a japán Kulturális Ügynökség Kreator Támogató Alapján, a Japán Művészeti Tanács és a Japán Kutatóintézet közreműködésével rendezik, mentorok segítségével, mint például Masuo Ueda (a Sunrise és Aniplex számos művének veterán tervezője és producere), Takeshi Kikuchi (a KADOKAWA Chief Anime Officer), Taiki Sakurai (a Netflix korábbi vezető anime producere), valamint a neves japán újságíró, Tadashi Sudo. Az anime produkciós cégek, mint a MAPPA, Production I.G, Trigger és Bandai Namco Filmworks is együttműködnek.
Számos anime alkotó az utóbbi években aggályaikat fejezte ki a műfaj trendjeivel kapcsolatban. Az isekai és RPG-ihlette fantázia felemelkedésének tükrében Kazuchika Kise, a Ghost in the Shell: Arise rendezője 2024-ben bírálta a trendet, hozzátéve, hogy úgy érzi, hogy kevesebb a realisztikus anime, mint korábban:
„Furcsának találom, hogy csak isekai történetek készülnek. Nemrég még egy sorozat is készült, amelyben egy automatának születik újjá az ember. Ez igazán megdöbbentett. Úgy érzem, hogy kevesebb a realisztikus anime, mint régen.”
Sok ilyen történet manga és Light Novel adaptációja, amelyeket a sorozatok kiadója nyom, gyakran együttműködve a bevételek növelése érdekében az eredeti műnél. Shigeo Akahori (fő animációs rendező: TEXHNOLYZE / kulcsanimáció: A macska visszatér, Arrietty titkos világa, Kaguya hercegnő meséje) azt nyilatkozta, hogy az anime ipar gyengül, részben azért, mert túlságosan a hű adaptációk hangsúlyozására koncentrálnak, ahelyett, hogy teret adnának az alkotóknak.
Akahori emellett olyan programokat is szorgalmazott, amelyek hasonlóan a GAC-hoz, növelnék a japán alkotók képességét, hogy kapcsolatba lépjenek a világ színterével. Javasolta, hogy ezt rövid anime-k révén tegyék, hasonlóan ahhoz, ahogyan Makoto Shinkai fejlődött.
Saito véleménye a domináló trendekről más médiában is megjelenik. A Solo Leveling, amely az utóbbi évek egyik legnépszerűbb anime adaptációját kapta, egy RPG-ihlette címek fellendülése közepette jelent meg, a fejlődésre összpontosítva. 2024-ben a D&C Media kiadó hozzátette, hogy míg a domináló trendek tükrözik a korukat, nehezen követhetők, mivel nagyon gyorsan fejlődnek, és azt is megjegyezte:
„Ma 10 cím jelenik meg a ‘villainess’ kifejezéssel, és mind bestseller. De csak 2 a ‘level up’ kifejezéssel. Úgy gondoljuk, hogy a ‘level up’ trend a végéhez közeledik, valószínűleg a gazdasági válság miatt, végül a ‘level up’ történetek a híres ‘amerikai álom’ visszhangját jelentik, ami eddig Dél-Koreában is érvényes volt a hihetetlen gazdasági növekedés miatt.”
Forrás: Mantan Web
©Kanehito Yamada, Tsukasa Abe/Shogakukan/”Frieren” Project
Forrás