City The Animation 5. és 6. epizódja remek élményt nyújtott. Az 5. epizód teljes mértékben újít az animációs mesélésben, míg a 6. epizód a City manga legjobb komédiáját hozza el. Személy szerint nagyon szórakoztató volt, hogy apró, rejtett részleteket kerestem az egyes epizódok során; azonban ez a kritika a főbb aspektusokra összpontosít. Hagyom, hogy te is felfedezd a többieket!

Sokféleképpen közelíthetjük meg a City The Animation 5. epizódját. Úgy gondolom, a legjobb módja KyoAni lenyűgöző adaptációjának kiemelésére, ha először áttekintjük a cselekményt, majd megvizsgáljuk, hogyan tálalták nekünk. A zűrzavar elkerülése érdekében a főbb fejleményekre összpontosítok, és csak akkor kommentálom a mellékszálakat, ha szükséges, példaként felhasználva őket.

A Cselekmény

A történet a 4. epizódban történt Nagumo elrablásával folytatódik, amelyet Hotaka hajtott végre. Tanabe asszony, a Tanabe Csoport vezetője, embereket rabol el, hogy jutalmazza őket a jó cselekedeteikért. Ezért Nagumo a Tanabe Torony 12. emeletén találkozik a Jó Emberrel. Stoikus természete miatt a Jó Ember megmutatja Nagumónak, hogyan menekülhet el a jutalomünnepségről: legyőzve az összes toronyfőnököt és elérve az első emeletet. Annak ellenére, hogy Nagumo minden igyekezetével próbál kudarcot vallani, a trió — Wako Izumival kiegészülve — végül kijut, csak hogy felfedezzék, hogy a jutalomünnepség még mindig meg lesz tartva, most már a kertben.

A történetet önmagában egyszerűen is lehetne adaptálni, és akkor is nagyszerű lenne. A manga kreatív módjai, ahogyan Nagumót nem lehet legyőzni, valóban szórakoztatóak. Miközben Niikura őrült hajszája Mimineko után, hogy visszaszerezze a medálját, átszőheti az epizódot, hogy végül újra találkozhasson a barátjával.

De KyoAni egy nagy lépéssel tovább ment.

A Hozzáigazítás

A 5. epizód legnagyobb teljesítménye, hogy sok manga fejezetet összesűrít egy 10 perces szekvenciába, amelyben a City karakterei különböző panelek segítségével jelennek meg egyszerre. Valószínűleg nehezen tudtad követni, mi történik mindegyik panelben. Egy adott pillanatban 9 jelenet zajlott párhuzamosan.

City? Jó módja volt egy nagy manga ív összefoglalásának?

A 4. epizódban az anime megmutatja a közönségnek, hogy itt egy „emberi kereszteződésről” van szó. A hagyományos lineáris narratíva helyett a City összekapcsolja az életét, pontosan, a City lakóinak. Ami első pillantásra véletlenszerűnek tűnik, valójában céllal bír, és mindenki élete végül összefonódik. Az 5. epizód nagy szekvenciája a legjobb példa erre eddig.

A sok párhuzamos jelenet használata a City esetében működik, mert kiemeli, hogyan kapcsolódnak össze az emberek perspektívái. A lényeg nem az, hogy tökéletesen megértsd mindegyik mellékszálat, hanem az, hogy érezd az anime vibráló életét. A legjobb módja a nézésnek az, ha hátradőlsz, ellazulsz, és élvezed a sorozat energiáját és játékos stílusát.

Lehet, hogy lemaradsz olyan részletekről, mint Obaba, a Makabe család matriarchája, aki az egyik kisebb panelben beszivárog a Tanabe Toronyba (előrejelzés arról, ami pár perccel később történik), vagy Shia, akit más City lakókkal együtt összegyűjtenek a Tanabe bulira. Mégis, apránként érzékelheted, hogy valami nagyobb bontakozik ki, miközben Nagumo próbál nem megszökni, és Niikura továbbra is üldözi Miminekót.

Manga olvasóként aggódtam, hogyan fogják adaptálni ezt az ívet. A 10 perces szekvencia a bulin ér véget, mesteri módon újjáalkotva a manga három, két oldal lapon elhelyezett paneljét. Azt hittem, hogy különböző epizódokban fogják adaptálni, ahogy az a szokás.

Tehát képzeld el a meglepetésemet, amikor az egész dolgot (beleértve a nagy és kis történetszálakat is) egyetlen epizódban rekonstruálják! Az anime mint médium kreatív használata lenyűgöző. Aranyat kerestem, és gyémántot találtam: KyoAni egyedi módon alkotja újjá a manga légkörét. Igen, ez határozottan működik a City számára.

A (Megőrült) Részletgazdagság

Ne félj! Ez nem lesz a mellékszálak teljes visszaadása, hanem csupán egy lista a megemlített 10 perces szekvenciában használt kulcsfontosságú animációs technikákról.

Elsősorban a panelek elosztásának harmonikus, folyamatos váltakozása, hogy egy pörgős kalandot követhessünk. Ezt jobban észlelheted, amikor Nagumo és Niikura telefonál; a panelek mérete és formája folyamatosan változik. Az anime arra akarja, hogy fókuszálj rájuk, de mivel mindketten futnak, megőrzik a helyzetek dinamikus energiáját.

Ellenben az anime a mangában nem látott eredeti elemeket is javít, hogy illeszkedjen az új ütemhez, és előrejelzi a Tanabe bulit. A mangában utalások voltak az ív végkimenetelére; az anime új jeleneteket ad hozzá, amelyek elmagyarázzák, hogyan kerültek az összes karakter a bulira. Mangaolvasóként vagy sem, valószínűleg te is meglepődtél a mellékszereplők megjelenésén, és a végén egy nagy „Ó, értem!” kiáltást eresztettél el.

Még két különböző perspektívát is nézhetünk egy időben. Amikor Tatsuta Adatara találkozik Tanabe asszonnyal, két panelt látunk, mindkettőjük nézőpontjából. Ráadásul, ha újranézed a szekvenciát, észreveszed, hogy a City South focicsapatnak is van két panelje: az utak mindkét oldaláról. Megfigyelheted, hogy az egyik oldalon vannak-e bokrok vagy sem!

A Nagy Party

A 10 perces szekvencia a nagy partival ér véget, egyedi módon, ami külön szakaszt érdemel. Három dolgot szeretnék megjegyezni.

A tempó és a ritmus váltása a csúcspont felé vezető panelekben. A szekvencia sok panelt használ minden történetszálhoz, de amikor közelít a végéhez, fokozatosan bezáródnak egyenként, míg végül csak Nagumo nézőpontja marad, amikor kinyitja az ajtót a kinti világra. 9 párhuzamos panelből 4, 3, míg végül csak Nagumo marad egy rövid pillanatra.

Amikor kinyitja az ajtót, elkezdődik egy buborék, amely az ő meglepett arcát mutatja. Miért? Fokozatosan újabb buborékok kerülnek hozzáadásra: új karakterek és történetek most megjelennek előtte. Néhány buborék még össze is olvad, akárcsak ahogy a karakterek is elkezdenek kölcsönhatásba lépni egymással. Ez egy allegória arra, hogy néhány perccel ezelőtt külön életek voltak, most pedig egy gyönyörű képet alkotnak a kertben, mind együtt, mint egy nagy City.

A végén ott van a sokat vitatott légifelvétel a buliról a kertben. Annyi minden történik egyszerre, akárcsak korábban, de egy új perspektívából. KyoAni csodásan újjáalkotja a kétoldalas manga terjedelmet néhány másodperc alatt, tele mozgással és poénokkal. Csak újranézés után vettem észre, hogy a buborék szekvencia valójában megmutatja, mi történik a légifelvételen. Az első alkalommal azt is kihagytam, hogy Nagumo és Niikura milyen lassan közelít egymáshoz.

Egy Epizód, Amit Újranézni Érdemes

Az egész epizód jutalmazó élmény: ha több időt töltesz annak megnézésével, még jobban élvezni fogod. Jó megközelítés, ha minden újranézéskor különböző karakterek történetszálait követed. Új kalandokra lelsz!

6. Epizód: Új poénok, karakterek és búcsúk

A City The Animation 6. epizódja visszatér a jól ismert poénorientált formátumhoz, további bepillantásokat nyújtva már ismert karakterekbe. Bár nem mélyed el alaposan a fő trióban, az epizód egy meleg szívű, mégis keserédes befejezéssel zárul.

A Teljes Adatara Család

Az Adatara „Anya” (nincs megadva neve) a káosz háttere a háztartásban. Ő tartja kordában a férjét, két fiát, három lányát (köztük ikreket), sőt a Nagypapát is. Reggelit és vacsorát főz, felébreszti őket, szétválasztja őket a verekedéseik közben: erős hozzáállása tartja össze a családot.

Kamome, a legidősebb lány, lusta, mégis vidám. Mindig mosolyog, az utolsó epizódban Shia helyetteseként szerepelt. Nem annyira nevetséges, de fontosnak tűnik és rengeteg potenciál rejlik benne a jövőbeli poénokkal.

Umi és Sora, az ikrek, igazi csínytevők. Ne tévesszen meg! Megkülönböztetheted őket a hajtűjük oldaláról. Reggel nézni őket verekedni együttérzést ébreszt az anyjuk iránt. Az 5. epizódban izgatottan találkoznak Shiával (egyik kisebb panelben együtt táncolnak), akit nyilvánvalóan csodálnak.

Aztán ott van Ryouta Adatara! Ő az, akit a legjobban ismerünk, mivel ugyanabba az iskolába jár, mint Makabe és Riko Izumi. Ő már központi szereplő több poénban, és bár először „túlértékeltnek” gondoltam, a dicséret, amit kap, jogosnak tűnik. Ő az a karakter, akinek mindig sikerül valamit megugrania a legváratlanabb módon, így minden megjelenése csak fokozza az izgatottságomat a következő tettere.

Wako Izumi Küldetése

Wako különcsége minden epizódban kiemelkedő. Csak a jelenléte is viccessé teszi a jeleneteket. Ezúttal a manga átadására megy a CITY Magazinhoz, amivel Todorokit, a szerkesztőt kergeti. Furcsa próbálkozásai, hogy rávegye őt a manga sorozatozására, könnyed, pihentető pillanatokat teremtenek a vihar előtt, ami az epizódot zárja.

Emellett egy emlékezetes, 30 másodperces jelenetet kap, amikor Nagumo és Niikura fényképeit adja át egy versenyre. Itt nem magának az akciónak a hangsúlya a figyelemfelkeltő, hanem KyoAni adaptációjának különleges érintése. Minden epizód továbbra is kreatív megjelenítéseket mutat be, még akkor is, ha a történet lineáris narratívát követ. Különösen a stáb gyakran választja, hogy jeleneteket, mint ez, párbeszéd nélkül ábrázoljon, visszhangozva a manga egyedi komédiáját.

Búcsú

A legmeghatóbb jelenet eddig az anime történetében a 6. epizódban Ecchan vallomása: Angliába kell távoznia. Az elején Ecchan egy tököt tesz Matsuri fejére, hogy bejelenthesse a hírt. Matsuri szokásos poénjaival válaszol, de amikor Ecchan leveszi a tököt, látjuk, hogy Matsuri, a barátja sír.

A jelenet nem különösebben hosszú, de van néhány dolog, ami még szomorúbbá teszi.

Például, mivel hozzászoktunk Matsuri és Ecchan véletlenszerű dialógusaihoz, senki sem számított egy ilyen fontos vallomásra. Manga olvasóként egy újabb szokásos csevegésre számítottam, ami zárja az epizódot.

Ezen kívül a környezet fokozza a hangulatot: a naplemente fényében fürdenek a folyó mellett, és a kreditek után csendben ülnek, egyszerűen csak figyelve a napot. Az utolsó panel tovább mélyíti az érzelmi hatást, mindenkit izgalomban tartva a következő epizód körüli események miatt.

Viszont a nehezebb rész az, hogy láttuk őket ragyogni barátokként, miközben őrült kalandokat éltek át, még akkor is, ha csak a háttérben voltak. Ártatlan viselkedésük kulcsszerepet játszott a City atmoszférájának kialakításában, és most, hogy ez a végéhez közelít, ez érezhető. Már tudtuk, hogy Ecchan távozik, de ez nem csökkentette a hatását annak, hogy két, a történet szempontjából központi karakter elválik.

Összegzés

Mint egy koherens animációs darab, az 5. epizód megérdemli a dicséretet és az újranézést. Mindkét epizód élvezetes, de érdekes, hogy a kettőt összehasonlítva azonosíthatók a két különböző narratív stílus, amelyet a KyoAni közvetíteni kíván: a manga poénjainak összeállítása, miközben új módokat is felfedez a történetmesélésre.

Várhatunk még nagyobb kreatív megoldásokat, hogy ezt a kényelmes mangát adaptálják az anime fináléra?

City the Animation a Prime Video-n elérhető, ahol az összes kép is található.
©Keiichi Arawi, Kodansha/CITY THE ANIMATION Production Committee

Forrás

Shares: