Ravi Ahuja, a Sony Pictures Entertainment elnöke és vezérigazgatója, szeptember 4-én egy konferencián beszélt az anime és a Crunchyroll szerepéről a cég életében. Amikor a Crunchyroll hosszú távú céljairól kérdezték, a következőképpen válaszolt:
„Nagyon nagy előnyünk van, hogy szorosan részt veszünk a japán produkciókban is, a testvércégünk, az Aniplex révén. Folytatni fogjuk ezt az irányt. A Crunchyroll számára fontos, hogy valódi, a tagok igényeire orientált sorozatokat készítsünk, így sok tagsági előnnyel rendelkezünk.”
Ahuja a Crunchyroll lehetőségeit is kiemelte: „Most hirdető leszek [nevet]. Digitális mangát, e-kereskedelmet kínálunk… Sok terméket vásárolhatsz az e-kereskedelmen keresztül… sok egyéb dolgot. Szóval nem csak az anime streameléséről van szó. Ráadásul, amikor az animédet streamelned kell, választhatsz: szinkronizálás vagy feliratok. A fordítás sok nyelvre működik, így nagyon felhasználóbarát, tehát úgy tekintünk rá, mint ami a legjobban kiszolgálja az anime rajongókat.”
„Nyilvánvalóan lesznek anime más szolgáltatóknál is. A Hulu és a Netflix is rendelkezik anime tartalommal, ami remek, mert véleményünk szerint az emberek ott tanulnak az anime-ról, majd átjönnek a Crunchyrollhoz egy alaposabb élményért.” A kérdésre, hogy a Crunchyroll a legnagyobb streaming szolgáltatás-e, Ahuja így válaszolt: „Igen. Messze a legnagyobb.”
Ez nem az első alkalom, hogy a Sony/Crunchyroll vezetése viszonylag közömbös véleményt fogalmazott meg a Netflix és a Disney (Hulu) szolgáltatásokkal kapcsolatban, úgy pozicionálva őket, mint olyan platformokat, amelyek a laza rajongókat vonzzák, mielőtt a Crunchyrollhoz irányítanák őket egy mélyebb élményért. A vezérigazgató, Rahul Purini ezt 2024-ben hangsúlyozta:
„Amint valaki rajongóvá válik, és többet szeretne kipróbálni, a Crunchyrollhoz jön. Ezért dolgozunk együtt olyan partnerekkel, akik az általános szórakoztatás területén vannak, és széles elérhetőséggel bírnak, legyen szó Netflixről, Huluról vagy Amazonról, hogy elérjük ezt a közönséget, megszólítsuk őket, és biztosak vagyunk abban, hogy amikor mélyebb élményre vágynak, a Crunchyrollhoz fognak jönni.”
A Crunchyroll pénzügyi igazgatója, Travis Page (2022) megjegyezte: „Nem csupán egy-két másik szolgáltatóval van dolgunk. Nagy szereplők is, mint például a Disney. Kifejezetten üdvözöljük a piacon lévő szolgáltatók sokféleségét, mert ez növeli a közönséget, és előbb vagy utóbb a rajongók hozzánk fognak jönni, mert nálunk található a legmélyebb katalógus.”
A Crunchyroll anime jogokat ad ki a Netflixnek, ami alátámasztja azt a hitet, hogy a Netflix felhasználható a felhasználók átirányítására a saját platformjára. Egy Crunchyroll nézettségi számok becslése azt is sugallja, hogy egy Crunchyroll felhasználó jelentősen több anime-t néz, mint egy Netflix felhasználó. Ennek ellenére a Netflix nyilvánvalóan nagyszabású tervekkel bír, Kim Minyoung alelnök nemrég azt nyilatkozta, hogy „a Netflixet szeretné a világ legnagyobb anime streaming szolgáltatásává tenni.”
A Dentsu legfrissebb felmérései szerint a Netflix messze a legkedveltebb platform az anime számára az Egyesült Államokban, az EMEA és APAC régiókban. A streamer hosszú ideje formálja a stúdiókkal való partnerségeket, az anime alkotók pedig különösen lelkesek voltak a Netflix szerepe miatt a szeptember 4-i évfordulós ünnepségen.
A Crunchyroll gazdag könyvtára, melyet az összes lehetséges licencelés révén nyert el, nem tűnik el, azonban mindkét cég tartalombeszerzési stratégiája változik. A Netflix csökkentette a nagy eredeti tartalmakba történő befektetéseket, inkább a licencelést választva. A platform korábbi anime főprodúcere, Taiki Sakurai nemrégiben sajnálatát fejezte ki a stratégiája miatt a munkaviszonya alatt.
A Crunchyroll, amely a növekvő anime kereslet közepette a licencelési bevételek növeléséről ismert, a közelmúltban „óvatosabbá” vált az árak tárgyalásában, ahogy azt a KADOKAWA anime főtisztje, Daijo Kudo nyilatkozta. Ez követi az Egyesült Államokban való dominanciáját, miután beszívta a Funimation-t és a Sentai „disztribúciós szolgáltatás gyengülését”. A Crunchyroll a házon belüli produkciót is fokozza az Aniplex-szel közös HAYATE produkciós cégen keresztül, ami jelezheti az irányváltást a licencelésből a saját anime készítésére.
Kudo iparági aggályait is kifejezte, miszerint „vannak olyan alkotások, ahol, ha a Crunchyroll nem vásárolja meg a forgalmazási jogokat, a külföldi forgalmazási bevételek nem jósolhatók meg,” hangsúlyozva, hogy elengedhetetlen a kilépési stratégiák megléte, függetlenül a Crunchyroll érdekeltségétől. Példaként említette a Boys’ Love anime-t:
„Nem arról van szó, hogy nincsenek rajongók, de az észak-amerikai bevétel biztosítása a Crunchyrollon keresztül nem lenne egyszerű. Így a stratégia az ázsiai és japán piacokra, valamint a merchandise értékesítésre összpontosítana.”
A Kudo aggályai és a Crunchyroll és a Netflix produkciós és licencelési stratégiájának változásai jelentős átalakulást hozhatnak az anime streaming tájba. A helyi anime licencelők, mint például a spanyol Selecta Visión, amely nemrég bejelentette a Hunter x Hunter (2011) első castilian spanyol változatát, 14 évvel a premier után — tipp a spanyol anime fandom növekedésére —, valamint a japán licencelők, mint a REMOW proaktívan megjelenő megközelítése piaclehetőséget jelezhet más platformok számára. A Japánban működő streaming szolgáltatás, az AnimeTimes májusban arról számolt be, hogy lehetséges a terjeszkedés Németországba, figyelembe véve a növekvő anime streamer, az Amazon Prime Video-val folytatott együttműködését.
Forrás






