A PlayStation legfrissebb vállalati jelentése szerint a PS5 és PS4 felhasználók körében a fizikai játékok eladása már csupán elenyésző részesedést képvisel a cég üzletágában. A digitális játékok jelentősen felülmúlják a lemezes PlayStation címek hozzájárulását a Sony bevételéhez.
A fizikai játékok korábban jelentős részesedést képviseltek a PlayStation üzletágában, különösen a PS4 korszakában, amikor nem volt ritka, hogy egy nagyobb exkluzív cím milliós példányszámban került a boltokba. A PS5 2020 végén történt megjelenése előtt a fizikai szoftverek körülbelül 6 százalékát tették ki a PlayStation bevételének, ami a következő évben 5 százalékra, majd a 2022-es pénzügyi évben 4 százalékra csökkent. Most, a 2024-es pénzügyi év adatai szerint a fizikai játékok eladása a PS4 és PS5 platformokon újabb rekordmélységbe süllyedt.
A Sony legújabb, 2024-es pénzügyi jelentése szerint a fizikai játékok csupán 3 százalékát (945 millió dollárt) képviselték a PlayStation bevételének, míg a digitális szoftverek 20 százalékot tettek ki. Érdemes megjegyezni, hogy a Sony fizikai szoftverekre vonatkozó definíciója szűkebb, mint amilyennek tűnik, mivel csak az első fél által kiadott lemezes eladásokat, a harmadik fél kiadók jogdíjait és a csomagolt játékokat foglalja magában. Ezzel szemben a digitális szoftver kategória minden első és harmadik fél által a PlayStation Store-on vásárolt teljes játékot tartalmaz. Még így is tagadhatatlan a különbség, hiszen a digitális játékok több mint hatszor annyi bevételt hoznak, mint a lemezes címek.
Ahogy várható volt, a PlayStation valódi bevétele az add-on tartalmakból származik. A mikrotranzakciók, in-game valuta, kozmetikai skinek, DLC csomagok és kiegészítő tartalmak a PlayStation teljes bevételének lenyűgöző 29 százalékát tették ki, így ez a legnagyobb hozzájáruló. A hardver a második helyen állt 24 százalékkal, amit a PS5 erős eladásai támogattak, annak ellenére, hogy a legtöbb nagyobb régióban áremelés történt az idén. A hálózati szolgáltatások, beleértve a PS Plus előfizetéseket, a digitális szoftverek mögött 14 százalékkal álltak, míg a PlayStationhez kapcsolódó egyéb üzletek további 10 százalékot adtak hozzá a 2024-es bevételhez.
Ez aggasztó hír, különösen a fizikai játékok rajongói számára, de nem meglepő, tekintettel arra, hogy a konzolos játékosok jelentős része a digitális könyvtárak, előfizetési modellek és élőszolgáltatási ökoszisztémák felé mozdul el. Az ilyen trendek más platformokon is megfigyelhetők, hiszen a Microsoft határozottan azon dolgozik, hogy a digitális legyen a domináló formátum az Xbox játékok számára, míg a Nintendo kritikát kapott a Switch 2 Game-Key Cardjainak ügyében. Érdekes módon egy nemrégiben felmerült pletyka szerint a PS6 egy leválasztható lemezes meghajtóval fog megjelenni, és ha ez igaz, az jelezheti, hogy a Sony, bár a bevételének egy számjegyű részesedését képviselik a fizikai játékok, még mindig hisz a lemezes formátumban.
Forrás






