A Sony 2025-ös vállalati jelentésében beszámolt arról, hogy gépi tanulást, az mesterséges intelligencia egyik ágazatát alkalmazza egy automatikus szájmozgás-szinkronizáló motor kifejlesztésére, amelyet jelenleg anime produkciók során használnak. Ez a technológia 2021 óta négy animén van használatban, a legfrissebb a Utano ☆ Princesama TABOO NIGHT XXXX, amely 2025 májusában jelent meg. A Sony jelentését szeptember 12-én tették közzé, amely az április 1. és március 31. közötti időszak fejleményeit tartalmazza (a szeptember 12-i állapot szerint bizonyos információk is szerepelhetnek).

Az IBM a gépi tanulást úgy írja le, mint “az mesterséges intelligencia (AI) azon ágazatát, amely az algoritmusokra összpontosít, amelyek képesek ‘megtanulni’ a tanulási adatok mintázatait, és ennek megfelelően pontos következtetéseket levonni új adatokra. Ez a mintázat-azonosító képesség lehetővé teszi a gépi tanulási modellek számára, hogy döntéseket vagy előrejelzéseket hozzanak anélkül, hogy explicit, keményen kódolt utasításokkal rendelkeznének.”

2025 márciusában a Tech4Gamers hírt adott egy Sony szabadalomról, amely valószínűleg ugyanazzal a technológiával kapcsolatos, mint a fent említettek. Az augusztus 2023-ban benyújtott, jelenleg Japánban felülvizsgálat alatt álló 2025-046683 számú szabadalmi bejegyzés egy olyan rendszert ír le, amely egy eredeti forrásfájlt (audio/szöveg) és egy fordított verziót használ, és lebontja mindkét fájl fonémáit a megfelelő szájmozgásokra. A fonéma egy nyelvben egyetlen megkülönböztető hangot jelent. Más szavakkal, a szájmozgásokat az előállított megkülönböztető hangok alapján jeleníti meg.

Ezután a motor meghatározza a fájlok fonémáinak hosszát, és számos alkalmazás keretében képes hasonlósági értéket generálni aszerint, hogy az új fordított szájformák sorozata mennyire illeszkedik a forráshoz tartozó szájformákhoz.

A Sony jelentése hozzáteszi, hogy “az AI-t a pozitív átalakulás katalizátoraként és a kreativitás partnerének pozicionálja, azzal a hittel, hogy az AI-nak támogatnia kell az embereket. Nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy ösztönözzük munkatársainkat, hogy bölcs, proaktív AI-felhasználók legyenek, valamint foglalkozzunk olyan kockázatokkal, mint a szerzői jog megsértése, a magánélet és az etika,” és vizsgálja a generatív AI használatát a termelékenység növelése érdekében, mint “a kreativitás fokozásának kiindulópontját.”

Az Aniplex A-1 Pictures és a CloverWorks együttműködésében a Sony AI technológiát fejleszt az anime színezésére, amely csatlakozik más produkciós cégekhez, mint például az OLM Digital, amelynek képviselője a generatív AI-t “támogatóként” írta le, és a Toei Animation, amely az AI-t a storyboardok, színezés, köztes rajzok és háttérképzés terén képzelte el, mindkét esetben idén korábban.

A Anime Corner arról is beszámolt, hogy az AI anime produkcióval foglalkozó Creator’s X már januárban védjegybejegyzést nyújtott be az “AIアニメ” és “AIアニメーション” (“AI anime” és “AI animáció”) kifejezésekre. A Creator’s X a Gaina stúdiót (Grendizer U) is megszerezte augusztusban. A Frontier Works, amely olyan címek közreműködője volt, mint a Higurashi When They Cry és a The Wrong Way to Use Healing Magic, idén közreműködött az AI-támogatott anime sorozatban, a Twins Hinahima-ban.

Forrás: Sony Vállalati Jelentés
© UTA☆PRI-MOVIE TN PROJECT

Forrás

Shares: