Tatsuya Nagamine, a One Piece (2017, 2019–2025), a One Piece Film: Z és a Dragon Ball Super: Broly anime sorozat rendezője nemrégiben megosztotta véleményét arról, miért vált annyira népszerűvé az anime világszerte, rávilágítva egy olyan piacra, amelyet szerinte a Disney történelmileg nem tudott meghódítani. A beszélgetés során a japán anime ipar és a produkciók általános helyzetéről is kifejtette gondolatait.

Nagamine szerint a japán anime népszerűsége világszerte részben az „eccentrikus” műveinek köszönhető. „Valószínűleg azért, mert a japán anime egyedülálló szórakozást nyújt, hiszen annyira furcsa és különc. Soha nem lehet tudni, mi fog történni legközelebb.” Hozzáteszi, hogy ez a japán anime sajátos márkájává vált, hasonlóan ahhoz az elváráshoz, hogy egy francia divattervező bemutatóján szinte meztelen kosztümök szerepelnek.

A japán anime kiszámíthatatlansága éles ellentétben áll a Disney stílusával, mondja Nagamine, aki hozzátette: „A japán anime főként televízión kerül bemutatásra, így három havonta változik. Számos különféle alkotás készül egymás után. Ez nem olyan, mint a Disney-féle, kiszámíthatóan kibontakozó történetek. Vajon a külföldi anime rajongók már unják a Disney-szerű, kiszámíthatóan fejlődő animációkat?

Eközben Shinji Shimizu, a Toei Animation tanácsadója megemlíti, hogy a Disney története során nem mutatott be külföldi animációt, különösen japánokat, és mindig boldog befejezésű történeteket készített:

A múltban Amerikában nem mutatták be más országok animációit, különösen a japánokat a mozikban. A Disney-t amerikai animációnak tekintették, és ennek következtében hideg nézet alakult ki az ázsiaiakkal szemben. A japán animáció ráadásul mangából származik, nemde? A karakterek gondosan vannak megrajzolva, míg a Disney történetek állandóak. A történetnek mindig boldog befejezése kell, hogy legyen.

Ezzel szemben a japán anime úgy készül, hogy még a felnőttek is megértsék, például, amikor a főszereplő a történet felénél meghal, vagy amikor egy rosszfiúnak hitt karakter hősnek bizonyul. A japán anime kezdetben egy niche iparág volt, így szabadon alkothatott. Az Egyesült Államokban van egy olyan demográfia, amely belefáradt a Disney-be, és ezek az emberek elkezdtek támogatni japán animét, mondván, „A japán anime nagyszerű.”

Néhány anime alkotó úgy véli, hogy az Egyesült Államok továbbra is előítéletesen tekint a japán animére. Noritaka Kawaguchi és Mie Onishi, a CoMix Wave Films alapítója, illetve tanácsadója kifejezték csalódottságukat Hollywood véleménye miatt, amely az animét „olcsó alternatívaként” kezeli. Azt is hozzátették, hogy Hollywood elfogultsága hátráltatta a japán anime elismerését a díjátadókon.

A teljes interjúban olvasható Nagamine beszélgetése az anime ipar digitalizálásának eltolódásáról, amely csökkentette a költségeket. Ugyanakkor a magas színvonalú látvány iránti növekvő kereslet is növeli a költségeket. Beszél a különféle típusú animációk megvalósításának kihívásairól is, különösen a hétköznapi mozdulatok, például a dohányzás vagy az ülés nehézségeiről. Shimizu a japán anime globális terjedését is vizsgálja.

Forrás: President Online
©Eiichiro Oda/Shueisha, Toei Animation © Disney

Forrás

Shares: