Shawn Layden, a korábbi PlayStation Worldwide Studios elnöke, nemrégiben bírálta a videojáték-előfizetési modelleket, mint például az Xbox Game Pass-t. A volt Sony-vezető védelmébe vette azt az elképzelést, hogy az Xbox Game Pass és hasonló üzleti modellek károsak az iparágra, negatívan befolyásolva a cégeket és a fejlesztőket.

Nem titok, hogy az Xbox Game Pass az egyik legsikeresebb előfizetési szolgáltatás a videojáték-iparban. Jelentések szerint az Xbox Game Pass jelenleg több mint 35 millió előfizetővel büszkélkedhet, bár az utóbbi években a növekedés üteme csökkent, de továbbra is rendkívül fontos a Microsoft számára. A kritika az üzleti modell ellen felerősödött a Microsoft legutóbbi elbocsátásai után, amelyek több stúdiót, például a Raven Software-t, a Turn 10 Studios-t és a Rare-t érintették.

Shawn Layden, a korábbi PlayStation-vezető, az Xbox Game Pass-t és hasonló szolgáltatásokat bírálta a GameIndustry.biz-nek adott interjújában, arra utalva, hogy ezek új normát teremtenek, ahol az emberek nem hajlandók fizetni a játékokért. Layden szerint a „játékok Netflixe” koncepciója veszélyes, mivel a Spotify-t említette, mint az egyik okot, amiért az emberek már nem vásárolnak zenét. Az ex-vezető különösen éles kritikát fogalmazott meg a naprakész játékok előfizetési szolgáltatásokon való megjelenésével kapcsolatban, amelyeket „rossznak” tart a biznisz szempontjából.

Layden a közelmúltban Raphael Colantonio fejlesztő által megfogalmazott kritikákat is megismételte az Xbox Game Pass nyereségességével kapcsolatban. „A Game Pass nyereséges? A Game Pass nem nyereséges? Mit is jelent ez?” – tette fel a kérdést. Layden azt is hozzátette, hogy lehetséges „mindenféle pénzügyi trükközés” alkalmazása, hogy a szolgáltatás jobbnak tűnjön a cég számára, de a Game Pass nem egészséges a fejlesztők számára. Az ex-vezető szerint a játékok előfizetési modellben való megjelenésével dolgozó fejlesztők lényegében „rabszolga bért” kapnak.

A kritikák ellenére az Xbox Game Pass a közeljövőben biztosan itt marad. Jelentések szerint a Microsoft nyereségesnek látja az Xbox Game Pass-t, annak ellenére, hogy az első fél játékok eladásait csökkenti. Az előfizetések árának emelése és az első fél játékok PS5-ön való megjelenése valószínűleg szintén segített ebben. Mindenesetre nehéz teljes mértékben értékelni a Game Pass iparági hatását. Például 2022-ben Josh Sawyer, az Obsidian Entertainment fejlesztője azt mondta, hogy a Pentiment nem létezne az Xbox Game Pass nélkül, így mindig is lesznek eltérő vélemények a kérdésben. Az Xbox-rajongók abban reménykedhetnek, hogy a modell hosszú távon fenntartható lesz anélkül, hogy ártana az iparnak, de csak az idő fogja megmutatni, hogyan kezeli a Microsoft népszerű szolgáltatását a jövőben.

Forrás

Shares: